søndag 5. august 2012

Det går trått...

Det har ikke gått så bra de siste ukene... når jeg ikke blogger etterhvert, husker jeg ikke alt jeg spiser, selvsagt... men kun maten som jeg har spist, og husket å tatt bilder av. I mellom alle måltider har jeg stort sett spist sjokolade og drukket cola daglig siste to uker... Jeg har minst kjøpt 4 topris, 4 krokanrull, 3 smil, 1 pose pops, 2 store stratos, et par poser potetgull, 1 pk kokosboller osv.

Det har vært tunge dager, endringer og ganske mange tanker. Og jaa... jeg vet det ikke blir lettere av å ha et sånt kosthold, jeg vet i grunn ALT om det, men det er nå en gang det kjente og trygge, når ting blir vanskelig.

Ikke har jeg vært aktiv heller... dvs. jeg har absolutt vært aktiv, for jeg sitter nesten ikke i ro, men jeg har ikke gått tur. Men jeg har pakket, ryddet, vasket og sortert til jeg blir grønn i fjeset. Holder på å går gjennom alt som befinner seg i skuffer, skap, esker, bokser osv. Blir utrolig mye "ut av huset", så alt går riktig vei, men det går mye tregere enn jeg ønsker at det skal gjøre. Jeg blir hele tiden å se fremover, bare det er gjort unna, og bare det er ferdig... Nå venter jeg på fotografering av huset, og det er 1000 ting som må gjøres, før den tid...

Unnskyldninger? Jepp... unnskyldninger har vi alle :P

MEN - jeg tviholder på frokosten i alle fall, og jeg får til minst 3 måltider pr dag. Så er i alle fall ikke helt tilbake til start :D

1 kommentar:

  1. Kjære deg - høres ut som om du er inne i en tung periode akkurat nå. Skal du selge huset? Kan forestille meg at det er mye jobb, sånn at andre ting blir satt på vent mens det pågår.

    Å gjennomføre en livsstilsendring tar tid, og det kan være vanskelig og frustrerende i blant. Nå skal ikke jeg ned på langt nær like mange kg som deg, men 15 års jojoslanking viser seg å ikke være helt lett å slutte med, det heller :) Denne gangen har jeg tvunget meg selv til å ta det sakte og pent, og har brukt over 3 mnd på å gå ned 4 kg. Det er jo det jeg gikk ned på 2 uker tidligere, i "hurtigslankeperiodene" mine, så innimellom har jeg vært så frustrert at jeg ikke har visst hvor jeg skulle gjøre av meg, og bare hatt lyst til å gi opp fordi det har gått så sakte.


    Jeg får inntrykk av at du kanskje er litt alene med livsstilsendringsplanene dine? Det gjør det nok ekstra tøft. Har du venner eller familie som du kan få støtte og oppmuntring hos? Du skrev i treningsdagboken din på KG at du hadde meldt deg inn i Somebody.no, er du medlem der fortsatt? Hvis ikke, kan jeg anbefale VG's vektklubb, og da først og fremst pga medlemsforumene - her treffer du likesinnede og får masse inspirasjon, tips, råd og oppmuntring, og det er gull verdt! I tillegg har de en stor oppskriftsdatabase med sunn og god mat for hele familien. Du har jo egentlig en gylden anledning til å legge opp til en sunnere livsstil for dere alle, ikke bare for deg selv:) Men som du allerede vet, så krever det en del planlegging. Her har jeg imidlertid et forslag - hva med å ta med ungene og sette av en søndag eller to i måneden og lage sunn mat til å putte i fryseren? Bak sunne, grove, gode brød, lag store porsjoner med hjemmelaget spaghettisaus, hjemmelagde fiskekaker og fiskegrateng (FirstPrice seifilet er billig og egner seg godt til dette), gode gryteretter med masse grønnsaker laget fra bunnen osv. Jeg er helt sikker på at ungene vil synes det er gøy, og mat som man har vært med å lage selv er alltid morsommere å spise!

    Når det gjelder å ty til søtsaker i tunge perioder, så kjenner jeg meg bare så alt for godt igjen der også. Jeg er ikke bare en mangeårig jojoslanker, men også trøstespiser, og det å slutte å ty til trøstespising har vært vanskelig. Mitt beste tips her, når de tunge tankene kommer og lysta på sjokolade blir overveldende, er faktisk å gå en tur! Gå en tur i rolig tempo, evt med noe musikk på øret som du vet gjør deg glad og rolig, og bruk spaserturen til å tenke gjennom ting. Hvis du fortsatt har lyst på den sjokoladen når du kommer hjem, så skal du heller spise den med god samvittighet. Litt av problematikken med trøstespising er nettopp den onde sirkelen med at "jeg har det tungt så jeg spiser sjokolade så da har jeg ødelagt alt og føler meg enda verre så da kan jeg like godt spise mer", så det er et poeng å bryte sirkelen. Det å ikke ha dårlig samvittihet for det man har spist, er en god begynnelse!

    Noe annet du kan gjøre en periode for å få tilbake litt av den positive innstillingen fra tidligere, er faktisk å ta en pause fra matregistreringen og heller ha fokus på å spise så sunt som mulig. For min del blir jeg ofte stressa av å skulle registrere alt jeg spiser, og da har jeg gjort nettopp det og det har hjulpet veldig godt.

    Spis grove kornprodukter (grovest mulig brød, fullkornsris og fullkornspasta) masse grønnsaker og frukt, magert kjøttpålegg, magre meieriprodukter - bytt ut rømme med kesam og yoghurt med Skyr - og kutt ned på fete oster, dressinger, smør osv. Har du forøvrig prøvd Philadelpiha Light i stedet for smør under kjøttpålegg? Nydelig! Gjeninnfør lørdagskosen, og bruk denne dagen til å spise akkurat det du har lyst på, men i moderate mengder.

    Dette ble en lang kommentar og jeg håper du ikke synes at jeg er "out of line", men jeg får veldig lyst til å oppmuntre og hjelpe deg! Om du vil, må du gjerne sende meg en e-post hvis du trenger litt trøst og oppmuntring!

    Klem:)

    SvarSlett